De bedste cykeldæk til racer skal være hurtige, lette og give din den optimale rullemodstand på cyklen.
Dækkene på din racercykel er det eneste kontaktpunkt mellem dig og vejen. Derfor er dine cykeldæk et af de vigtigste komponenter på din cykel.
Dit valg af dæk til racercykel er væsentligt for, hvordan din cykel kører på landevejene og din overordnede køreglæde. Der er ingen anden del af cyklen, der vil have en større effekt på din køreoplevelse, end hvilke dæk du vælger.
Men fordi at landevejscykeldæk generelt ser ens ud, så er det ikke nemt at se forskellen mellem de bedste cykeldæk og de dårlige billige dæk til racercykel.
Det er vigtigt at udskifte sine slidte cykeldæk til racer med et sæt nye dæk for at undgå punkteringer, bibeholde fart, god rullemodstand og et godt vejgreb.
At opgradere dækkene på din nye racercykel til et bedre kvalitets-racerdæk, hvad end det er i form af større volumen, nedsat rullemodstand, forbedret vejgreb på cyklen, øget punkteringsbeskyttelse, så vil de bedste cykeldæk forvandle din køreoplevelse på racercyklen til en nyt niveau.
Og sætter man opgraderingen af cykeldæk til racer i perspektiv andet cykelgrej, så behøver det ikke koste alverden at få de bedste landevejscykeldæk.
Dæktyper til racer
Der findes tre typer landevejscykeldæk til racer. Der findes det almindelige Clincher-dæk (kendt som dæk og slange).
Hvis du ser professionel cykling, så vil du se, at størstedelen af ryttere foretrækker at køre på Tubular dæk (lukket ring), og den sidste dæktype er Tubeless dæk, altså dæk uden slange, men med sealant (tætningsmiddel).
Disse dæktyper fås i henholdsvis i et foldedæk og kanttrådsdæk, hvor at et foldedæk er det bedste dæk til racercykel.
Clincher dæk er den mest almindelige type cykeldæk til racercykler. Når du køber en ny racercykel, så vil racercyklen med størst sandsynlighed være udstyret med dæk og slange, hvilket man kalder Clincher dæk.
Denne cykeldæktype har man en cykelslange, som sidder beskyttet mellem fælgen og dækket. Her pumper man luft ind i ventilen som så pumper slangen op og holder luften i dækket.
Hvis man er så uheldig at punktere, så kan man nemt skifte slangen med en reserveslange, ved at tage dækket af med dækjern, eller man kan lappe slangen.
Dækket har en kanttråd der er lavet af kevlar, som hægter sig under kammene på cykelhjulets fælg for at holde dækket tæt og på plads.
Tubular dæk, eller kaldet lukket ring, er populært iblandt professionelle cykelryttere, men er mindre populære blandt motionsryttere på grund af besværligheden, især i tilfælde af punktering på en lukket ring.
Tubular dæk er en dæktype til racercykel, hvor at slangen er syet ind i dækket, hvilket også holder bedre på dæktrykket, men hvor at dækket derimod er en lukket ring. Tubular dæk eller lukkede ringe skal fastgøres til hjulet med lim eller en speciel type tape til lukkede ringe.
Fordelen ved at cykle på tubular dæk / lukkede ringe er, at man opnår lavere vægt ved ikke at have cykelslanger i dækket, og en forbedret rullemodstand.
Ulemperne ved tubular dæk er, at det er hårdt arbejde at skifte en punktering – Med tubular kan du ikke bare skifte cykelslange med en ny slange, som du kan gøre med dæk og slange.
På et tubular dæk vil det kræve et andet forlimet tubular dæk. Og hvis dit tubular dæk er limet korrekt, så vil det være utroligt svært at tage af.
Tubular dæk er den dyreste dæktype, hvorfor at de betragtes som en dæktype, der er bedst egnet til cykelløb.
Tubeless dæk: At køre tubeless har længe været brugt i mountainbike, på gravel cykler og cykelcross og bliver med kontinuerligt mere og mere populært indenfor landevejscykling.
At cykle på tubeless dæk betyder at der er ingen slange og man kører med slangeløse dæk. I stedet for dæk og slange, så er tubeless et dæk som hægter sig fast på hjulet, som et normalt clincher dæk, men Tubeless dæk sidder mere stramt for at holde lufttæt.
Og så tilsætter man ellers sealant (tætningsmiddel) i dækket, hvilket kan lappe dækkets små huller og sprækker imens du cykler. Tubeless dæk refereres også til som punkterfrie cykeldæk, men
Tubeless dæk er ikke helt et punkterfrit dæk. Men kører man Tubeless, så risikoen for punkteringer reduceret.
Tubeless, slangeløse dæk kan i nogle tilfælde også give din racercykel bedre rullemodstand end dæk og slange, og du kan køre med et lavere dæktryk, hvilket forbedrer komfort og kontrol.
Det er vigtigt at bemærke, at for at bruge tubeless dæk, så skal du have et hjulsæt som er egnet til at køre tubeless. Cykelhjul lavet til at køre tubeless vil typisk have en mere kroget sidevæg eller cykelhjulets kant, for at opnå en bedre tætning af dækket, så dækket ikke lækker tætningsmiddel unødvendigt.
Opgradering af dine racerdæk har en væsentlig indflydelse på, hvordan din cykel kører, det er en relativt billig opgradering til den bedste racercykel. Redaktionen på MereSport.dk har undersøgt markedet og testet flere af de bedste dæk til racercykel, så vi her kan samle en liste over de bedste racercykel dæk.
MereSport.dk's Anbefaling - Bedste cykeldæk til racer, foldedæk
Continental Grand Prix 5000 - 700x25c
- Fås både som et clincher og tubeless dæk
- Foldedæk
MereSport.dk's Premium Valg - Bedste cykeldæk til racer i topklassen
Vittoria Corsa Control G2
- Fås både som et clincher og tubeless dæk
- Foldedæk
MereSport.dk's Mest Holdbare - Mest punkteringsresistente cykeldæk til racer
Schwalbe Durano Plus - Holdbart dæk til racer
- Fås både som et clincher og tubeless dæk
- Foldedæk
MereSport.dk anbefaler - Et af de bedste cykeldæk til racercykel
Bontrager R3 HCL Foldedæk - 700 x 28c
- Fås både som et clincher og tubeless dæk
- Foldedæk
MereSport.dk anbefaler - Et af de bedste cykeldæk til racercykel
Pirelli P Zero Race - Cykeldæk til racer
- Fås både som et clincher og tubeless dæk
- Foldedæk
MereSport.dk anbefaler - Et af de bedste cykeldæk til racercykel
Schwalbe One Foldedæk til racer
- Fås som clincher- og tubeless dæk
- Foldedæk
Hvilken dæk størrelse er bedst til racercykel?
Guide til størrelse – Hvad betyder tallene på cykeldæk?
F.eks 700x25c Altså 700mm i diameter og 25 mm i bredden. Den engelske standard for 700 C er 28″, altså at dækket passer til et 28 tommer hjul.
Dæk rullemodstand
Cykeldæk mønster
Landevejscykeldæk vil typisk have en glat overflade. Dette cykeldæk, uden noget særligt dækmønster, sørger for et større kontaktpunkt mellem dækkets overflade og jorden og giver god rullemodstand og et fint vejgreb.
Nogle cykeldæk til racer har et subtilt dækmønster, et mere groft dækmønster, noget der giver marginale forbedringer i vejgreb. Vigtigst for dækkets vejgreb er dog den gummiblanding som dækket er fremstillet af.
Punkteringsfri dæk
Egentligt findes der ikke punkteringsfrie dæk som aldrig ville kunne punktere. Altså medmindre du kører på et billigt plastik-dæk som du kender det fra en billig barnevogn eller trillebøre.
Det vil være punkteringsfrie dæk, men selvfølgelig ikke fungere på en racercykel, da det vil give dig dårlig komfort, ringere kontrol og dårligere vejgreb.
Dog så findes der aktuelle cykeldæk som går under navnet punkterfri dæk. De såkaldte punkterfri dæk ligner almindelige cykeldæk, men lige under overfladen er der et punkteringshæmmende lag af kevlar.
Det punkteringshæmmende lag på de punkteringsfrie dæk, danner en beskyttende barriere mellem dækkets overflade og slangen, og gør det sværere for småsten, glasskår eller lignende finder vej ind til slangen.
Der findes også dækindlæg, som man kan lægge ind i sit valgte cykeldæk, hvilket ligeledes giver ekstra beskyttelse mod punktering på dækket.
Dog så er ulempen ved punkteringsfri dæk eller dækindlæg at vægten og rullemodstanden forværres og vil påvirke din fart på cyklen.
Tubeless dæk kan også betegnes som en form for punkteringsfri dæk, da den sealant (tætningsmiddel) som findes i dækket, vil lappe punkteringen med det samme imens at du cykler, hvorfor at du vil undgå punkteringer.
Sådan vælger du det optimale dæktryk
Dæktryk er et emne med mange forskellige meninger og i den seneste tid er der sket et skift fra at man ønskede et højere dæktryk til at det nu er anbefalet med et lavere dæktryk.
Et højere dæktryk, forbedrer rullemodstanden og dækket vil være mindre modtagelig overforfor punkteringer. Kører man med lavere dæktryk, så opnår man bedre komfort og vejgreb.
De fleste cykeldæk har skrevet et dæktryk (antal bar eller PSI) på siden af dækket. Her vil der stå cykeldæk-producentens laveste anbefalede dæktryk og det maksimale højeste anbefalede dæktryk for det specifikke dæk.
Producenterne af cykeldæk tester dæktrykket på deres dæk, hvorfor at du ikke skal pumpe mere luft i ind end det maksimale dæktryk.
Når du forsøger at finde det bedste dæktryk, så er der faktorer som vægt af cykelrytter, dækstørrelse, vejbelægning og komfort, som vil påvirke dit optimale dæktryk.
En tommelfingerregel er, at des smallere cykeldæk eller des mere du vejer, jo højere et dæktryk bør du pumpe i dækket. Præcis hvor meget du skal pumpe i dækket er en personlig vurdering.
Som udgangspunkt anbefaler vi at du pumper din racercykels dæk op til et dæktryk på omkring 8 bar. Vær dog opmærksom på dækkets maksimale dæktryk.
Når det regner anbefales det at reducere dit tryk med 5 – 10 procent for at opnå ekstra vejgreb.
Cykelslanger til racer
Hvis du kører på clincher dæk (dæk og slange), så kan valget af slange have indflydelse på rullemodstanden. Ligesom et dæk, så er slanger lavet af en gummiblanding, der gør dem elastiske, så slangen kan bruges i flere forskellige dækstørrelser, så længe at dækkene ikke er tykke nok.
Man kan også købe cykelslanger i latex, som har en bedre rullemodstand og har en større punkteringsmodstand.
Ulempen ved latexslanger er, at de ikke holder tæt på luften over længere perioder, hvorfor at man vil skulle pumpe dem op regelmæssigt og helst inden hver cykeltur.
Ventilen på en cykelslange er tilknyttet slangen således at man kan pumpe slangen op indeni dækket. Vigtigt er det at være opmærksom på længden af ventilen, da hvis man kører med et højprofil hjulsæt ville skulle have en slange med længere ventil: 60mm, 70mm eller 80mm.
Der findes 2 forskellige typer cykel-ventiler til racercykler og mountainbikes: Presta ventil, også kaldet racerventil, Schrader ventil, også kaldet Autoventil.
Presta ventil (racerventil) har en diameter på 6,5 mm og er mest udbredt på racercykler, hvor at Schrader ventil (autoventil) har en diameter på 8,5 mm og er mere udbredt på MTB’s.
Da hver af disse ventiler er forskellige, så kræver det hvert sit pumpehovedet for at kunne pumpe dækket/slangen op. Dog så findes der en del cykelpumper som har begge de 2 ventilhoved.
Nu hvor at du har læst vores test af de bedste cykeldæk på markedet, og er blevet guidet om de forskellige dæktyper til racercykel, så kan du være interesseret i at læse mere om de bedste hjulsæt / carbon hjul.
Vi har flere dybdegående og guidende rartikler om de bedste racercykel, bedste elcykel i test, guide til valg af den bedste gravel cykel, det bedste cykeltøj eller bedste cykelbukser. Og diverse cykeludstyr, såsom cykelcomputer test, bedste cykelhjelm, cykellygter og de bedste cykelsko.
Kører du længere distancer, så er det vigtigt at du holder din væskebalance ved lige og i, hvilket du kan blande i din drikkedunk med elektrolytter – i form af elektrolyt tabletter eller energipulver som indeholder elektrolytter. Her kan du med fordel læse vores artikel: elektrolytter bedst i test.
Du kunne også indtage en af de bedste energibarer eller en energi gel. Efter endt træning giver det også mening at indtage elektrolytter for at erstatte salte så din krop har de bedste forudsætninger for at restituere optimalt.
Her kan du med fordel supplere med et proteinholdigt kosttilskud. Du kan finde vores anbefalede proteinpulver her ved at læse vores proteinpulver test.
Og til når det bliver vinter og mørkt og koldt udenfor, så kunne det være en ide at købe en cykel hometrainer så du kan køre indendøre, eks. med ZWIFT eller BKOOL. Læs vores hometrainer test.
Ønsker du dog at fortsætte med at køre udendøre, så foreslår bør du kigge på de bedste cykeljakke og bedste vinter cykelhandsker.
MereSport.dk's Must Have tilbehør - Bedste Cykelpumpe
Fodpumpe SKS Rennkompressor - Cykelpumpe
Gå til forhandlerTest og ekspertkilder
Der ligger et stort arbejde bag artiklen. MereSport.dk har til formål at give dig en objektiv vurdering af produktkategorien og produkterne. Selvom vi er ekspert på området, så er det altid godt at være åben overfor andre ekspertkilder og mediers vurdering af produkterne – Med et kig på relevante danske og internationale test og ekspertkilder om emnet. Derfor henviser vi til følgende kilder som er anvendt i udarbejdelsen af artiklen.
FAQ - Ofte stillede spørgsmål
Generelt, så anbefales der i dag oftest 28 mm. dækstørrelse som standard for landevejscykler. Det betyder ikke, at det er det rigtige for dig, men hvis du har en moderne racercykel og et sæt gode racer hjulsæt, så er 28 mm. brede cykeldæk et godt sted at starte.
Vi anbefaler dig at du vælger dækket Continental Grand Prix 5000 til din racercykel, hvilket er det bedste dæk til prisen – Det cykeldæk hvor at du får mest værdi for pengene. Andre gode valg af cykeldæk til racer kunne være dækkene: Vittoria Corsa Control G2, Pirelli P Zero Race eller Schwalbe Durano Plus.
Kører man med dæk og slange med enten Dunlopventil eller racerventil, så skal man selvfølgelig pumpe luft i sine dæk inden man kan cykle. Forinden man kan pumpe luft i slangen, så kræver det, at man skruer på tippen af ventilen, således at man åbner for den. Herefter påsætter du din cykelpumpe og begynder at pumpe luft i indtil du har dit ønskede dæktryk, hvorefter at du tager pumpen af og lukker for ventilen igen.
Egentligt findes der ikke punkteringsfrie dæk som aldrig ville kunne punktere. Altså medmindre du kører på et billigt plastik-dæk som du kender det fra en billig barnevogn eller trillebøre – Det vil være punkteringsfrie dæk, men selvfølgelig ikke fungere på en racercykel, da det vil give dig dårlig komfort, ringere kontrol og dårligere vejgreb.
Dog så findes der aktuelle cykeldæk som går under navnet punkterfri dæk. De såkaldte punkterfri dæk ligner almindelige cykeldæk, men lige under overfladen er der et punkteringshæmmende lag af kevlar. Det punkteringshæmmende lag på de punkteringsfrie dæk, danner en beskyttende barriere mellem dækkets overflade og slangen, og gør det sværere for småsten, glasskår eller lignende finder vej ind til slangen.