Cykeldæk test 2024 – Bedste dæk til racercykel

Hvilket cykeldæk skal jeg vælge? Dæk til racer, Bedste dæk til racercykel, cykeldæk størrelser

De bedste cykeldæk til racer skal være hurtige, lette og give din den optimale rullemodstand på cyklen. 

Dækkene på din racercykel er det eneste kontaktpunkt mellem dig og vejen. Derfor er dine cykeldæk et af de vigtigste komponenter på din cykel. 

Dit valg af dæk til racercykel er væsentligt for, hvordan din cykel kører på landevejene og din overordnede køreglæde. Der er ingen anden del af cyklen, der vil have en større effekt på din køreoplevelse, end hvilke dæk du vælger. 

Men fordi at landevejscykeldæk generelt ser ens ud, så er det ikke nemt at se forskellen mellem de bedste cykeldæk og de dårlige billige dæk til racercykel.

MereSport's Mest Holdbare

Schwalbe Durano Plus

MereSport's Anbefaling

Continental GP 5000

MereSport's Premium Valg

Vittoria Corsa Control

Det er vigtigt at udskifte sine slidte cykeldæk til racer med et sæt nye dæk for at undgå punkteringer, bibeholde fart, god rullemodstand og et godt vejgreb. 

At opgradere dækkene på din nye racercykel til et bedre kvalitets-racerdæk, hvad end det er i form af større volumen, nedsat rullemodstand, forbedret vejgreb på cyklen, øget punkteringsbeskyttelse, så vil de bedste cykeldæk forvandle din køreoplevelse på racercyklen til en nyt niveau. 

Og sætter man opgraderingen af cykeldæk til racer i perspektiv andet cykelgrej, så behøver det ikke koste alverden at få de bedste landevejscykeldæk.

Dæktyper til racer

Der findes tre typer landevejscykeldæk til racer. Der findes det almindelige Clincher-dæk (kendt som dæk og slange). 

Hvis du ser professionel cykling, så vil du se, at størstedelen af ryttere foretrækker at køre på Tubular dæk (lukket ring), og den sidste dæktype er Tubeless dæk, altså dæk uden slange, men med sealant (tætningsmiddel). 

Disse dæktyper fås i henholdsvis i et foldedæk og kanttrådsdæk, hvor at et foldedæk er det bedste dæk til racercykel.

Clincher dæk er den mest almindelige type cykeldæk til racercykler. Når du køber en ny racercykel, så vil racercyklen med størst sandsynlighed være udstyret med dæk og slange, hvilket man kalder Clincher dæk. 

Denne cykeldæktype har man en cykelslange, som sidder beskyttet mellem fælgen og dækket. Her pumper man luft ind i ventilen som så pumper slangen op og holder luften i dækket. 

Hvis man er så uheldig at punktere, så kan man nemt skifte slangen med en reserveslange, ved at tage dækket af med dækjern, eller man kan lappe slangen. 

Dækket har en kanttråd der er lavet af kevlar, som hægter sig under kammene på cykelhjulets fælg for at holde dækket tæt og på plads.

Tubular dæk, eller kaldet lukket ring, er populært iblandt professionelle cykelryttere, men er mindre populære blandt motionsryttere på grund af besværligheden, især i tilfælde af punktering på en lukket ring. 

Tubular dæk er en dæktype til racercykel, hvor at slangen er syet ind i dækket, hvilket også holder bedre på dæktrykket, men hvor at dækket derimod er en lukket ring. Tubular dæk eller lukkede ringe skal fastgøres til hjulet med lim eller en speciel type tape til lukkede ringe.

Fordelen ved at cykle på tubular dæk / lukkede ringe er, at man opnår lavere vægt ved ikke at have cykelslanger i dækket, og en forbedret rullemodstand. 

Ulemperne ved tubular dæk er, at det er hårdt arbejde at skifte en punktering – Med tubular kan du ikke bare skifte cykelslange med en ny slange, som du kan gøre med dæk og slange. 

På et tubular dæk vil det kræve et andet forlimet tubular dæk. Og hvis dit tubular dæk er limet korrekt, så vil det være utroligt svært at tage af. 

Tubular dæk er den dyreste dæktype, hvorfor at de betragtes som en dæktype, der er bedst egnet til cykelløb.

Tubeless dæk: At køre tubeless har længe været brugt i mountainbike, på gravel cykler og cykelcross og bliver med kontinuerligt mere og mere populært indenfor landevejscykling. 

At cykle på tubeless dæk betyder at der er ingen slange og man kører med slangeløse dæk. I stedet for dæk og slange, så er tubeless et dæk som hægter sig fast på hjulet, som et normalt clincher dæk, men Tubeless dæk sidder mere stramt for at holde lufttæt. 

Og så tilsætter man ellers sealant (tætningsmiddel) i dækket, hvilket kan lappe dækkets små huller og sprækker imens du cykler. Tubeless dæk refereres også til som punkterfrie cykeldæk, men 

Tubeless dæk er ikke helt et punkterfrit dæk. Men kører man Tubeless, så risikoen for punkteringer reduceret. 

Tubeless, slangeløse dæk kan i nogle tilfælde også give din racercykel bedre rullemodstand end dæk og slange, og du kan køre med et lavere dæktryk, hvilket forbedrer komfort og kontrol. 

Det er vigtigt at bemærke, at for at bruge tubeless dæk, så skal du have et hjulsæt som er egnet til at køre tubeless. Cykelhjul lavet til at køre tubeless vil typisk have en mere kroget sidevæg eller cykelhjulets kant, for at opnå en bedre tætning af dækket, så dækket ikke lækker tætningsmiddel unødvendigt.

Opgradering af dine racerdæk har en væsentlig indflydelse på, hvordan din cykel kører, det er en relativt billig opgradering til den bedste racercykel. Redaktionen på MereSport.dk har undersøgt markedet og testet flere af de bedste dæk til racercykel, så vi her kan samle en liste over de bedste racercykel dæk.

MereSport.dk's Anbefaling - Bedste cykeldæk til racer, foldedæk

Continental Grand Prix 5000 - 700x25c

  • Fås både som et clincher og tubeless dæk
  • Foldedæk

Continental Grand Prix 5000 - Foldedæk - 700x25c

Gå til forhandler

MereSport.dk's Premium Valg - Bedste cykeldæk til racer i topklassen

Vittoria Corsa Control G2

  • Fås både som et clincher og tubeless dæk
  • Foldedæk

Vittoria Corsa Control G2 - Foldedæk - 700x25c, mest holdbare dæk til racer, bedste cykeldæk til racercykel, dæk med bedste rullemodstand, størrelser

Gå til forhandler

MereSport.dk's Mest Holdbare - Mest punkteringsresistente cykeldæk til racer

Schwalbe Durano Plus - Holdbart dæk til racer

  • Fås både som et clincher og tubeless dæk
  • Foldedæk

Schwalbe Durano Plus - Foldedæk - 700x25c, mest holdbare dæk til racer, bedste cykeldæk til racercykel, dæk med bedste rullemodstand, størrelser

Gå til forhandler

MereSport.dk anbefaler - Et af de bedste cykeldæk til racercykel

Bontrager R3 HCL Foldedæk - 700 x 28c

  • Fås både som et clincher og tubeless dæk
  • Foldedæk

Bontrager R3 HCL - Foldedæk - 700x25c, mest holdbare dæk til racer, bedste cykeldæk til racercykel, dæk med bedste rullemodstand, størrelser

Gå til forhandler

MereSport.dk anbefaler - Et af de bedste cykeldæk til racercykel

Pirelli P Zero Race - Cykeldæk til racer

  • Fås både som et clincher og tubeless dæk
  • Foldedæk

Pirelli P Zero Race Foldedæk - Foldedæk - 700x25c, mest holdbare dæk til racer, bedste cykeldæk til racercykel, dæk med bedste rullemodstand, størrelser

Gå til forhandler

MereSport.dk anbefaler - Et af de bedste cykeldæk til racercykel

Schwalbe One Foldedæk til racer

  • Fås som clincher- og tubeless dæk
  • Foldedæk

Schwalbe E-One Foldedæk - Foldedæk - 700x25c, mest holdbare dæk til racer, bedste cykeldæk til racercykel, dæk med bedste rullemodstand, størrelser

Gå til forhandler

Hvilken dæk størrelse er bedst til racercykel?

Hjul- og dækstørrelser for landevejscykler varierer ikke så meget som eks. mountainbike
 
Hjulstørrelsen 700c er nærmest universel til landevejskørsel, og dækstørrelser og bredde spænder fra 23 mm til 32 mm. 
 
Dæk størrelser bruger et system med 2 tal til indikere hjul- og dækstørrelsen. Et typisk landevejshjul vil blive kunne hedde 700c x 25 mm. 
 
Det første tal fortæller hjulets fælgdiameter i millimeter, imens at det andet tal refererer til dækdiameteren i millimeter 25 mm. bredt dæk i dette tilfælde.
 
Dækstørrelse på cykeldæk er en personlig præference for hver enkelt cykelrytter. Der findes flere dækstørrelser. 
 
Før i tiden var forståelsen, at det bedste cykeldæk var et tyndt dæk med højt dæktryk, da det ville være aerodynamisk og hurtigere med mindre rullemodstand. Men videnskaben har udført test af cykeldæk og er kommet frem til at det ikke er aktuelt.
 
Eksperternes anbefalinger for dækstørrelser har ændret sig de seneste år. Vejoverflader er ikke så flade som først antaget og er relativt ru, hvorfor at et lavere dæktryk gør det muligt for et cykeldæk at tilpasse sig bedre til vejoverfladen. 
 
Det betyder mere kontakt mellem dæk og asfalt, og det kan give en højere fart. Og producenterne af cykeldæk har ændret deres syn til at kigge på cykeldæk og cykelhjulet sammen som en enhed. 
 
Et hjulsæt til racer, bruger designs, som optimerer bredere dæk for mere fart og mere komfort.
 
Selvom der findes et stort udvalg af dækstørrelser indenfor cykeldæk til racer, så vil man dog være begrænset til en dækstørrelse som passer til designet af din racercykels ramme. 
 
For ældre landevejscykelrammer vil din maksimale dækstørrelse være enten 23mm eller 25 mm. Hvis det er tilfældet, så anbefaler vi at gå med den større mulighed på 25 mm, hvilket vi også selv kører med på vores racercykel. 
 
Har du derimod en nyere racercykel med en ramme med mere plads til bredere cykeldæk, så anbefaler vi at du vælger 28 mm eller 30mm brede cykeldæk til din racercykel.
 
Generelt, så anbefales der i dag oftest 28 mm. dækstørrelse som standard for landevejscykler. 
 
Det betyder ikke, at det er det rigtige for dig, men hvis du har en moderne racercykel og et sæt gode racer hjulsæt, så er 28 mm. brede cykeldæk et godt sted at starte.
 
Har du en gravel- eller en crosscykel, så vil du sandsynligvis kunne få endnu bredere dæk på din cykel.
 

Guide til størrelse – Hvad betyder tallene på cykeldæk?

Når man kigger på størrelsen af cykeldæk hos en online cykelforhandler, så er størrelsen typisk angivet i fransk mål i selve produktnavnet. Eks. Continental Grand Prix 5000 – Foldedæk – 700x25c.
 
Her er det de sidste tal: 700x25c som indikerer størrelse på dækket. Det første tal, 700 er udtryk for dækkets ydre diameter i mm. 700 er som regel efterfulgt af dækkets bredde. 

F.eks 700x25c Altså 700mm i diameter og 25 mm i bredden. Den engelske standard for 700 C er 28″, altså at dækket passer til et 28 tommer hjul.
 
700c er den mest anvendte hjulstørrelse til racercykel, og dermed også den størrelse cykeldæk som de fleste typisk kigger efter til deres racercykel.
 
Hvis du ønsker et bredere dæk, så er det vigtigt at du opmærksom på hvilken størrelse dæk som din cykel kan håndtere. 
 
Her skal du sikre dig, at din ramme har plads til et større dæk, der skal være plads ved forgaflen og hvis du kører med fælgbremser vil der typisk være mindre plads til at køre med et større dæk end en cykel med skivebremser.
 

Dæk rullemodstand

Rullemodstand betyder modstanden mellem dine cykeldæk og vejen når de er i kontakt. Den væsentligste faktor, som påvirker dækkets rullemodstand, er hvordan dækket tilpasser sig vejoverfladen. 
 
Kører du på en jævn asfalteret vej, så vil et glat landevejsdæk med et højere dæktryk give dig den bedste fart, da der vil være ganske lidt deformation og modstand på en jævn asfalteret vej. 
 
Derimod, hvis man kører på en ujævn vej, eks. brosten som i Paris-Roubaix eller off-road, så vil et lavere dæktryk være gavnligt, da det blødere dæk tilpasser sig til overfladen og flader mere ud, hvilket betyder at du får et bedre vejgreb, så du bedre kan overføre kraft til fart.
 
Alle faktorer som dækbredde, dæktryk, konstruktion og dækmønster – påvirker cykeldækkets rullemodstand, og dækproducenterne stræber derfor efter at skabe et dæk, der klarer sig overordnet godt indenfor alle parametre eller udelukkende til fart eller komfort. 
 
Typisk har slangeløse dæk (Tubular og Tubeless) en tendens til at have bedre rullemodstand end Clincher dæk. Det skyldes, at friktionen mellem dæk og slange er elimineret.
 
Mest holdbare cykeldæk til racer, bedste cykeldæk til racercykel, dæk med bedste rullemodstand, størrelser
 

Cykeldæk mønster
Landevejscykeldæk vil typisk have en glat overflade. Dette cykeldæk, uden noget særligt dækmønster, sørger for et større kontaktpunkt mellem dækkets overflade og jorden og giver god rullemodstand og et fint vejgreb. 

Nogle cykeldæk til racer har et subtilt dækmønster, et mere groft dækmønster, noget der giver marginale forbedringer i vejgreb. Vigtigst for dækkets vejgreb er dog den gummiblanding som dækket er fremstillet af.

Et cykeldæks overflade og mønster laves hovedsageligt af butylgummi, hvilket giver god punkteringsbeskyttelse og forbedret vejgreb. Forskellige typer dækmønstre kan give en forbedret rullemodstand. 
 
Det er almindeligt at se cykeldæk til racer med 2-3 mønstre på udvendig side af dækkets overflade, for at give optimere rullemodstanden gennem midten af cykeldækket, men give mere greb på kanterne, hvilket hjælper dig når du læner cyklen ind i svingene.
 

Punkteringsfri dæk
Egentligt findes der ikke punkteringsfrie dæk som aldrig ville kunne punktere. Altså medmindre du kører på et billigt plastik-dæk som du kender det fra en billig barnevogn eller trillebøre. 

Det vil være punkteringsfrie dæk, men selvfølgelig ikke fungere på en racercykel, da det vil give dig dårlig komfort, ringere kontrol og dårligere vejgreb.

Dog så findes der aktuelle cykeldæk som går under navnet punkterfri dæk. De såkaldte punkterfri dæk ligner almindelige cykeldæk, men lige under overfladen er der et punkteringshæmmende lag af kevlar. 

Det punkteringshæmmende lag på de punkteringsfrie dæk, danner en beskyttende barriere mellem dækkets overflade og slangen, og gør det sværere for småsten, glasskår eller lignende finder vej ind til slangen. 

Der findes også dækindlæg, som man kan lægge ind i sit valgte cykeldæk, hvilket ligeledes giver ekstra beskyttelse mod punktering på dækket.

Dog så er ulempen ved punkteringsfri dæk eller dækindlæg at vægten og rullemodstanden forværres og vil påvirke din fart på cyklen.

Tubeless dæk kan også betegnes som en form for punkteringsfri dæk, da den sealant (tætningsmiddel) som findes i dækket, vil lappe punkteringen med det samme imens at du cykler, hvorfor at du vil undgå punkteringer.

Sådan vælger du det optimale dæktryk
Dæktryk er et emne med mange forskellige meninger og i den seneste tid er der sket et skift fra at man ønskede et højere dæktryk til at det nu er anbefalet med et lavere dæktryk. 

Et højere dæktryk, forbedrer rullemodstanden og dækket vil være mindre modtagelig overforfor punkteringer. Kører man med lavere dæktryk, så opnår man bedre komfort og vejgreb.

De fleste cykeldæk har skrevet et dæktryk (antal bar eller PSI) på siden af dækket. Her vil der stå cykeldæk-producentens laveste anbefalede dæktryk og det maksimale højeste anbefalede dæktryk for det specifikke dæk. 

Producenterne af cykeldæk tester dæktrykket på deres dæk, hvorfor at du ikke skal pumpe mere luft i ind end det maksimale dæktryk.

Når du forsøger at finde det bedste dæktryk, så er der faktorer som vægt af cykelrytter, dækstørrelse, vejbelægning og komfort, som vil påvirke dit optimale dæktryk. 

En tommelfingerregel er, at des smallere cykeldæk eller des mere du vejer, jo højere et dæktryk bør du pumpe i dækket. Præcis hvor meget du skal pumpe i dækket er en personlig vurdering. 

Som udgangspunkt anbefaler vi at du pumper din racercykels dæk op til et dæktryk på omkring 8 bar. Vær dog opmærksom på dækkets maksimale dæktryk. 

Når det regner anbefales det at reducere dit tryk med 5 – 10 procent for at opnå ekstra vejgreb.

Cykelslanger til racer

Hvis du kører på clincher dæk (dæk og slange), så kan valget af slange have indflydelse på rullemodstanden. Ligesom et dæk, så er slanger lavet af en gummiblanding, der gør dem elastiske, så slangen kan bruges i flere forskellige dækstørrelser, så længe at dækkene ikke er tykke nok. 

Man kan også købe cykelslanger i latex, som har en bedre rullemodstand og har en større punkteringsmodstand. 

Ulempen ved latexslanger er, at de ikke holder tæt på luften over længere perioder, hvorfor at man vil skulle pumpe dem op regelmæssigt og helst inden hver cykeltur.

Ventilen på en cykelslange er tilknyttet slangen således at man kan pumpe slangen op indeni dækket. Vigtigt er det at være opmærksom på længden af ventilen, da hvis man kører med et højprofil hjulsæt ville skulle have en slange med længere ventil: 60mm, 70mm eller 80mm.

Der findes 2 forskellige typer cykel-ventiler til racercykler og mountainbikes: Presta ventil, også kaldet racerventil, Schrader ventil, også kaldet Autoventil. 

Presta ventil (racerventil) har en diameter på 6,5 mm og er mest udbredt på racercykler, hvor at Schrader ventil (autoventil) har en diameter på 8,5 mm og er mere udbredt på MTB’s. 

Da hver af disse ventiler er forskellige, så kræver det hvert sit pumpehovedet for at kunne pumpe dækket/slangen op. Dog så findes der en del cykelpumper som har begge de 2 ventilhoved.

Nu hvor at du har læst vores test af de bedste cykeldæk på markedet, og er blevet guidet om de forskellige dæktyper til racercykel, så kan du være interesseret i at læse mere om de bedste hjulsæt / carbon hjul

Vi har flere dybdegående og guidende rartikler om de bedste racercykelbedste elcykel i testguide til valg af den bedste gravel cykeldet bedste cykeltøj eller bedste cykelbukser. Og diverse cykeludstyr, såsom cykelcomputer testbedste cykelhjelmcykellygter og de bedste cykelsko.

Kører du længere distancer, så er det vigtigt at du holder din væskebalance ved lige og i, hvilket du kan blande i din drikkedunk med elektrolytter – i form af elektrolyt tabletter eller energipulver som indeholder elektrolytter. Her kan du med fordel læse vores artikel: elektrolytter bedst i test.

Du kunne også indtage en af de bedste energibarer eller en energi gel. Efter endt træning giver det også mening at indtage elektrolytter for at erstatte salte så din krop har de bedste forudsætninger for at restituere optimalt. 

Her kan du med fordel supplere med et proteinholdigt kosttilskud. Du kan finde vores anbefalede proteinpulver her ved at læse vores proteinpulver test.

Og til når det bliver vinter og mørkt og koldt udenfor, så kunne det være en ide at købe en cykel hometrainer så du kan køre indendøre, eks. med ZWIFT eller BKOOL. Læs vores hometrainer test

Ønsker du dog at fortsætte med at køre udendøre, så foreslår bør du kigge på de bedste cykeljakke og bedste vinter cykelhandsker.

MereSport.dk's Must Have tilbehør - Bedste Cykelpumpe

Fodpumpe SKS Rennkompressor - Cykelpumpe

Bedste cykelpumpe, bedste fodpumpe til cykel, mest holdbare dæk til racer, bedste cykeldæk til racercykel, dæk med bedste rullemodstand, størrelser

Gå til forhandler

Test og ekspertkilder

Der ligger et stort arbejde bag artiklen. MereSport.dk har til formål at give dig en objektiv vurdering af produktkategorien og produkterne. Selvom vi er ekspert på området, så er det altid godt at være åben overfor andre ekspertkilder og mediers vurdering af produkterne – Med et kig på relevante danske og internationale test og ekspertkilder om emnet. Derfor henviser vi til følgende kilder som er anvendt i udarbejdelsen af artiklen.

Bedste racer cykeldæk i 2024: 11 af eksperternes bedste cykeldæk
Ultimativ guide til landevejscykeldæk: Guide om alt du bør vide vide
Bedste landevejscykeldæk - Hurtige cykeldæk med godt vejgreb

FAQ - Ofte stillede spørgsmål

Hvilken størrelse dæk til racercykel?

Generelt, så anbefales der i dag oftest 28 mm. dækstørrelse som standard for landevejscykler. Det betyder ikke, at det er det rigtige for dig, men hvis du har en moderne racercykel og et sæt gode racer hjulsæt, så er 28 mm. brede cykeldæk et godt sted at starte.

Hvilke dæk skal jeg vælge til min racer?

Vi anbefaler dig at du vælger dækket Continental Grand Prix 5000 til din racercykel, hvilket er det bedste dæk til prisen – Det cykeldæk hvor at du får mest værdi for pengene. Andre gode valg af cykeldæk til racer kunne være dækkene: Vittoria Corsa Control G2, Pirelli P Zero Race eller Schwalbe Durano Plus.

Hvordan pumper man et cykeldæk?

Kører man med dæk og slange med enten Dunlopventil eller racerventil, så skal man selvfølgelig pumpe luft i sine dæk inden man kan cykle. Forinden man kan pumpe luft i slangen, så kræver det, at man skruer på tippen af ventilen, således at man åbner for den. Herefter påsætter du din cykelpumpe og begynder at pumpe luft i indtil du har dit ønskede dæktryk, hvorefter at du tager pumpen af og lukker for ventilen igen.

Findes der punkteringsfrie dæk?

Egentligt findes der ikke punkteringsfrie dæk som aldrig ville kunne punktere. Altså medmindre du kører på et billigt plastik-dæk som du kender det fra en billig barnevogn eller trillebøre – Det vil være punkteringsfrie dæk, men selvfølgelig ikke fungere på en racercykel, da det vil give dig dårlig komfort, ringere kontrol og dårligere vejgreb.

 

Dog så findes der aktuelle cykeldæk som går under navnet punkterfri dæk. De såkaldte punkterfri dæk ligner almindelige cykeldæk, men lige under overfladen er der et punkteringshæmmende lag af kevlar. Det punkteringshæmmende lag på de punkteringsfrie dæk, danner en beskyttende barriere mellem dækkets overflade og slangen, og gør det sværere for småsten, glasskår eller lignende finder vej ind til slangen.